Sivut

Näytetään tekstit, joissa on tunniste reflektio. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste reflektio. Näytä kaikki tekstit

torstai 4. lokakuuta 2018

ÄK4 Ryhmäviestintä: Loppukoonti

  1. Tee viimeinen oppimispäiväkirjamerkintäsi, jossa pohdit seuraavia asioita:
    1. Päivämäärä
    2. Selaa koko oppimispäiväkirjasi. Mitä olet oppinut itsestäsi vuorovaikuttajana (=keskustelijana, kuuntelijana yms.) kurssin aikana?
    3.   Mitkä ryhmäviestintään liittyvät asiat ovat sinulle helppoja?
    4.   Mitkä ryhmäviestintään liittyvät asiat ovat sinulle vaikeita?
    5.  Kopioi seuraavat virkkeet vihkoosi ja täydennä ne loppuun:
      1. Tutussa seurassa olen …
      2. Tuntemattomien kanssa olen …
      3. Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista …
      4. Pelkään sellaisia viestinnällisiä tilanteita, joissa …
      5. Minulle on helpompaa esiintyä yksin / ryhmässä, koska...
    6. Lue alla olevat kurssitavoitteet. Perustele, mikä arvosana kuvaa parhaiten osaamistasi.
      1. Opiskelija 
        1.  osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
        2. osaa kuunnella muita
        3.  osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
        4.  osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
        5.  osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
        6. osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

tiistai 22. elokuuta 2017

TVT4 Netiketti

Henkilön Mediataitokoulu kuva.
Kuva: KAVI / Mediataitokoulu.fi

Mitä blogissa kannattaa julkaista ja mitä ei? 

Internetin käytön kultaisen säännöt, ns. netiketti, on hyvä muistaa kaikessa bloggailussa. Vaikka blogisi on suljettu ja sitä pääsee lukemaan vain ne henkilöt, joille annat lukuoikeuden, on silti syytä punnita huolella, mitä julkaiset.

Yleiset käytössäännöt ja lait ovat bloggaillessakin voimassa. Hyvänä ohjenuorana voi pitää sitä, ettei blogiin (ei omaan eikä toisen) kirjoita mitään sellaista, mitä ei voisi sanoa toiselle kasvokkain. Kohtelias ja asiallinen pitää olla varsinkin silloin, kun antaa toiselle palautetta.


TEHTÄVIÄ:

Vinkki 1: Jos teet blogitekstin, kannattaa kopioida tehtävänanto ensin omaan blogiin. Omaa tekstiä on sitten helpompi kirjoittaa, kun tehtävä on koko ajan näkyvissä. Muista silti vastata kokonaisin lausein. Lopuksi tehtävänanto pitää poistaa tekstikentän alusta.

Vinkki 2: Vastaa kokonaisin virkkein niin, että vastauksestasi muodostuu kokonainen teksti. Aina yksi kappale kannattaa olla vastausta yhteen kysymykseen.

Kirjoita (tai kuvaa) blogiisi yhtenäinen teksti, jossa pohdit seuraavia asioita:

  1. Otsikoksi TVT4 Netiketti. Tunnisteiksi netiketti, tehtävä, reflektointi, tvt, 
  2. Esittele ensin, mitä sana netiketti tarkoittaa. Mitä eri puolia siihen kuuluu? Käytä apuna Mediataitokoulun sarjakuvia.
  3. Mitä asioita itsestään kannattaa kertoa blogissa ja mitä ei? Miksi kaikkea ei kannata kertoa? (+Etsi halutessasi varoittavia esimerkkejä netistä ja linkitä ne kirjoitukseesi.)
  4. Teidän omien blogien on tarkoitus olla oppimispäiväkirjoja. Miksi niitä pidetään omalla nimellä? Onko sinulla korkeampi kynnys kirjoittaa verkko-oppimispäiväkirjaan kuin paperiseen? Perustele. 
  5. Mitä asioita omasta työssäoppimispaikasta tai työpaikasta voi kirjoittaa blogiinsa, joka on a) suljettu b) avoin? Mitä haittaa siitä voi olla, jos kirjoittaa "vääriä" asioita? (+Etsi halutessasi esimerkkejä tapauksista, joissa verkkoon ei olisi kannattanut kirjoittaa työnantajasta mitä sattuu. Lue myös Petteri Parkkisenniemen kirjoitus liittyen aiheeseen.)
  6. Osa tulevista tehtävistä on sellaisia, että niissä kommentoidaan toisten kirjoituksia. Viime aikoina on paljon puhuttu verkkokeskustelujen riistäytymisestä käsistä. Helsingin Sanomien Nyt-liite jopa sulki verkkokeskustelumahdollisuudet kahdeksi viikoksi, koska keskustelu lähti niin lapasesta, että muun muassa rasismi roihusi. Mikä saa ihmiset käyttäytymään järjettömästi ja loukkaavasti verkossa? 
  7. Provosointi on osa nykypäivän verkkokeskustelua. Missä menee mielestäsi hyvän maun raja? Tee meemigeneraattorilla  kaksi verkkokeskustelua tai muuten vain some-elämää kuvaavaa kuvaa, joista toinen ylittää hyvän maun rajat ja toinen ei. Liitä ne blogikirjoituksesi kuvitukseksi.

maanantai 14. elokuuta 2017

TVT 2 Ensimmäisen viikon ajatuksia

Kirjoita uusi blogiteksti, jossa kerrot, mitä ensimmäisen opiskeluviikona aikana on tehty, mitä oppiaineita sinulla on ollut ja millainen fiilis sinulla on Kauppiksesta ja datanomiopinnoista nyt. Kerro myös, mitä odotat opinnoilta tässä vaiheessa.

Ota puhelimellasi kaksi kuvaa koulusta (toinen mieluiten niin, että sinäkin näyt siinä) ja lisää ne blogiin tekstin Lisää kuva -toiminnon kautta.

Huom! Ota kuvia, joissa ei näy ihmisiä ellet ole pyytänyt heiltä lupaa julkaista kuvaa. (Ks. lisää kuvaamis- ja kuvien julkaisemioikeuksista Yle ja Vartijavahti.)

Otsikoksi TVT 2 Ensimmäisen viikon ajatuksia; tunnisteiksi reflektio, Fai, Kauppis