Sivut

Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuva. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuva. Näytä kaikki tekstit

tiistai 12. syyskuuta 2017

TVT8.2 Ilmaiset kuvapankit

Valokuvat tekevät blogista elävämmän. Tekijänoikeuksien kannalta helpoimmalla pääsee, kun ottaa blogissaan käyttämät kuvat itse. Koska blogiemme tarkoituksena on osoittaa kunkin opiskelijan osaamista, kuvissa kannattaa keskittyä tekemiseen ja lopputulokseen, ei niinkään ihmisiin. Kuvia ottaessa on myös hyvä muistaa kuvaus- ja kuvien julkaisusäännöt (ks. Kopiraittilan tiivistys 1 ja tiivistys 2 ja kirjoitus aiheesta). Esim. jos kuvia ottaa työssäoppimispaikoilla, siihen tarvitaan aina työnantajan lupa.

Aina ei kuitenkaan pysty ottamaan itse kaikkia blogissaan (tai töissään yleisemminkin) olevia kuvia. Silloin on hyvä osata valita valmiista kuvista sellaiset, joita saa käyttää. Seuraavissa tehtävässä harjoitellaankin sekä valmiiden, tekijänoikeudellisesti käytettävien kuvien etsimistä ja jakamista sekä omien kuvien jakamista CC-merkinnöin.

Jos tarvitset työhösi kuvaa esim. tietokoneesta ja googlaat sanan 'tietokone', saatko lisätä löytämistäsi kuvista parhaimman työhösi? Todennäköisesti et, sillä iso osa Googlen kuvista on sellaisia, että niiden tekijänoikeudet rajoittavat kuvien käyttöä.

TEHTÄVÄ 1: Etsi valokuvasivustoja, joiden kuvia saa käyttää vapaasti omilla sivuillaan. Kommentoi tämän kirjoituksen alle vähintään yksi uusi sivusto.

Kuvaaja: Anu Kaseva, CC BY

TVT8.1 Lupa kuvata ja lupa julkaista?

Kuinka hyvin kuvauslupiin ja kuvien julkaisuun liittyvät oikeudet ovat sinulla hallussa? Tee seuraavat testit ja kommentoi tehtävän alle saamasi pistemäärät sekä kolme sinun mielestäsi kuvien julkaisussa tärkeintä muistettavaa asiaa. Huom! Yritä keksiä eri asioita kuin muut.

HS:n Lupa kuvata

Iltalehden Missä saat kuvata ja mitä ladata nettiin -testi

maanantai 14. elokuuta 2017

TVT 2 Ensimmäisen viikon ajatuksia

Kirjoita uusi blogiteksti, jossa kerrot, mitä ensimmäisen opiskeluviikona aikana on tehty, mitä oppiaineita sinulla on ollut ja millainen fiilis sinulla on Kauppiksesta ja datanomiopinnoista nyt. Kerro myös, mitä odotat opinnoilta tässä vaiheessa.

Ota puhelimellasi kaksi kuvaa koulusta (toinen mieluiten niin, että sinäkin näyt siinä) ja lisää ne blogiin tekstin Lisää kuva -toiminnon kautta.

Huom! Ota kuvia, joissa ei näy ihmisiä ellet ole pyytänyt heiltä lupaa julkaista kuvaa. (Ks. lisää kuvaamis- ja kuvien julkaisemioikeuksista Yle ja Vartijavahti.)

Otsikoksi TVT 2 Ensimmäisen viikon ajatuksia; tunnisteiksi reflektio, Fai, Kauppis